Medier

Juridisk uenighed om Holger Danske auktion (Frederiksborg Amtsavis 2013) – i denne farverig sag var spørgsmålet, om Laurtiz.com kunne annullere en auktion over Holger Danske statuen.

Garantien forsvinder i røde tal (Vejle Amts Folkeblad) – i denne artikel belyses det, om man som forbruger kan gøre noget, hvis den, der har solgt én et produkt går konkurs inden garantien eller reklamationsfristen er udløbet. Konklusionen er, at det kan man ikke, medmindre der er givet en decideret producentgaranti.

Er der garanti på din nye bærbare? Hvordan er du stillet som erhvervsdrivende, hvis du køber it-udstyr i Føtex til din virksomhed? Og hvordan med køb via webshops i udlandet?(PCWorld 2010)

Ny købelov og standardvilkår – om vigtige nyskabelser i Købeloven og betydningen for virksomhedens standardvilkår (Børsen den 7. februar 2002).

Find fem fejl – om Lauritz.com’s manglende opfyldelse af fortrydelsesretten i Forbrugeraftaleloven (Jyllands-Posten den 13. oktober 2004).

So ein Ding müssen wir auch haben – om muligheden for at forbyde Hizb ut-Tahrir efter den danske grundlov (Berlingske Tidende den 22. juni 2004).

Adoption og Arv – pas på med testamenter – om det er en god ide at lave et testamente inden adoptionsbevilling er meddelt (Adoption og Samfund februar 2005)

Huller i Forbrugerklagersager – hvert år behandler Forbrugerklagenævnet 3000 klagesager fra private forbrugere om alt lige fra brudekjoler og mp3-afspillere til sofaer og smykker. Men BASTA afslører, at der er store huller i de sager klagenævnet vil behandle (TV2 2009)

Tænk vinder principsag over Dr. Hauschka – om den tyske kosmetikkoncern, Dr. Haushkas, forsøg på at stoppe en kritisk omtale af fund af pesticid i koncernens rosencreme (diverse medier 2008)

Lina vandt over internettet – om lovligheden af såkaldte hadesider på internettet (B.T. den 28. april 2001)


Auktionshuse bryder loven – om Lauritz.com og Gauguin, der afviser kunder, der fortryder et køb (Jyllands-Posten oktober 2004)

“De internetbaserede auktionsfirmaer bryder i stor stil loven, når de afviser kunder, som har fortrudt deres køb inden for 14 dage….. 

Trods myndighedernes klare holdning henviser auktionshusene til auktionsloven, når de forklarer deres kunder, hvorfor de ikke har mulighed for at fortryde et køb. Den problmestilling kender Margit Lange….. Hun fortrød derfor sit køb og gjorde straks auktionshuset opmærksom på, at hun følte sig vildledt af beskrivelsen og alligevel ikke ønskede varen…. 

Advokat Michael Thiesen, der er ekspert i forbrugeraftaleloven og købeloven, giver Margit Lange ret. 

“Det er klart i strid med loven, når Lauritz.com afviser hendes ønske om at fortryde købet inden for 14 dage” siger Michael Thiesen, der også betegner det som ulovligt, når et firma sender tre rykkere med gebyr ud samme dag. Der skal nemlig gå mindst 10 dage mellem hvert rykkergebyr…….”


Netbutikker bryder loven – om den manglende iagttagelse af forbrugerretten på internettet (Politiken den 10. november 2004)

Køb af varer på nettet er risikofyldt: Mange netbutikker giver for korte frister til at fortryde køb og til at klage. Forbrugerstyrelsen modtager dagligt klager fra forbrugere. Der er »mange brodne kar«, mener advokat………… 

Og efter blot at have søgt på internetsider i nogle timer fandt ekspert i forbrugerret, advokat Michael Thiesen, op mod tyve større og mindre virksomheder, der ikke oplyser korrekt om forbrugerens rettigheder……… 

»Det er problematisk for forbrugeren, at firmaerne skriver sig ud af de klare regler om forbrugernes rettigheder. Og det er utroligt, at man kan finde så mange brodne kar«, siger Michael Thiesen….


Netbutikker overtræder loven – om den manglende iagttagelse af fortrydelsesretten (Politiken den 11. november 2004)

Forbrugerne klager ikke over netfirmer. De tror ikke på, at det hjælper, mener ekspert – det afviser forening for internethandel…..

I en test foretaget af ekspert i forbrugerret Michael Thiesen for Politiken fandt han i løbet af nogle timer op imod tyve virksomheder, der gav oplysnigner i strid med loven. Og det kan ofte betale sig for selskaberne, mener han. Mange forbrugere vælger nemlig ikke at klage, fordi det ikke kan betale sig.

 “Problemet er, at man ikke vil køre retssag på denne slags sager. Hvis en køber har betalt tre hundrede kroner for en vare, som han ikke kan fortryde købet af, selv om han har ret til det, ja, så dropper mange det. Så man skal bare finde lommeregneren frem for at se, at det kan betale sig for selskaberne, selv om de taber enkelte sager”, mener Michael Thiesen…