EU-domstolen har i en nylig afgørelse slået flypassagerers rettigheder ved aflysning og forsinkelse fast med syvtommer søm.
Efter en EU-forordning har man som flypassager nemlig ret til kompensation, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Dette gælder dog ikke, hvis forsinkelse skyldes “usædvanlige omstændigheder”. Når et fly er blevet aflyst eller forsinket på grund af tekniske vanskeligheder har flyselskaberne så afvist at betale kompensation med henvisning til at denne tekniske fejl var at betragte som en “usædvanlig omstændighed.”
Men det går ikke, har EU-domstolen fastslået.
I den konkrete sag var der tale om en hollandsk passager, der med KLM skulle flyve til Sydamerika. Afgangen blev forsinket med 29 timer på grund af fejl i flyets brændstofpumpe og på den hydromekaniske enhed (hvad det så end er). Dette var efter KLM’s opfattelse en usædvanlig omstændighed, som gjorde, at KLM mente at de ikke skulle betale godtgørelse.
Men den gik ikke.
EU-domstolen slår i afgørelsen fast, at man har ret til kompensation ved tekniske fejl ved flyet, og at dette også gælder, hvis der er tale om uforudsete tekniske fejl.
Så hvis dit flyselskab afviser kompensation med henvisning til at der var tale om en uforudset teknisk fejl kan du godt fortælle dem, at det er en ommer!
Og her kan du på b2claw.dk læse meget mere om dine rettigheder ved køb af ferier, flyrejser mv.